Derny

Oktober t/m maart is dernyseizoen

Jaarlijks halen de derny-rijders in Oktober hun trouwe karretjes weer van stal voor de winterperiode.

Vanaf 3 oktober 2023 is er weer iedere dinsdag en donderdag van 19.30-20.30 uur derny rijden op ons parcours.

Er zal met 3 derny’s worden gereden met verschillende snelheden.
De snelste derny zal ongeveer 40/42 km per uur rijden, de tweede derny rond de 37/38 km en de langzaamste derny zal toch nog circa 33/34 km per uur aanhouden.

Inmiddels is een Facebook pagina (Dernyteam WWV) beschikbaar, waarop zo veel mogelijk wordt aangegeven of de training doorgaat. Bij zware regen- of sneeuwval of andere onwenselijke weersomstandigheden vindt afgelasting plaats.

Vereisten:

Zorg dat je minstens KNWU lid bent en dat je over de nodige stuurmanskunst beschikt.
In tegenstelling tot wat eerder werd bericht is een KNWU startlicentie niet nodig omdat het hier gaat om een training en geen wedstrijd.

Kosten:

Alle renners, die lid zijn van WWV kunnen gratis starten want de Dernytraining is onderdeel van het WWV lidmaatschap. Voor renners die géén lid zijn van WWV zijn er dagkaarten te koop voor € 6,00.
(miv 2021/2022 is deze prijsverhoging ingegaan)
Renners die lid zijn van onze collega verenigingen: Ahoy, Coureur, Spartaan en Trias kunnen voor € 2,00 deelnemen (bewijs van lidmaatschap moet wel getoond kunnen worden).
De kaarten zijn verkrijgbaar in de kantine en controle vindt plaats bij het toegangshek.

Spelregels:

  • Bij minder dan 5 renners wordt er niet gestart.
  • Inmiddels is een Facebook pagina (Dernyteam WWV) beschikbaar, waarop zo veel mogelijk wordt aangegeven of de training doorgaat. Bij zware regen- of sneeuwval of andere onwenselijke weersomstandigheden vindt afgelasting plaats.
  • Het trainen achter de derny is een kwestie van veel oefenen. Veiligheid staat voorop en kan onder meer worden verkregen door de onderstaande uitgangspunten.
  • De derny’s halen elkaar links in en het is wenselijk dat coureurs bij inhaalmanoeuvres dit beeld volgen.
  • Blijf zoveel mogelijk in een rechte lijn achter elkaar rijden want met drie derny’s in de baan is het zeker tijdens het inhalen best wel eens wringen geblazen.
  • Tussentijds wisselen van derny i.v.m. trainen met verschillende snelheden is toegestaan maar wel op een verantwoorde manier. Dus let op dat u niet iemand hindert en bij het aansluiten achter een andere derny neemt U plaats achter de laatste renner.
  • U zult er al snel achter komen dat 1 ronde op de positie direct achter de dernyrijder gewenst is of te wel na elke ronde plaats maken voor de coureur achter u.
  • De plaats op de baan waar deze wisseling plaats vindt, wordt tijdens de rit door de coureurs onderling geregeld.
  • Het verdient de voorkeur om een derny op te zoeken, die een snelheid aanhoudt die u aankunt.
    Mocht u gelost worden, blijf dan het parcours volgen en kijk uit dat u niet iemand afsnijdt.
  • Mocht u solistisch of met een zelf gevormd groepje het parcours vervolgen, blijf dan zoveel mogelijk rechts houden.
  • Waarschuw elkaar als er een snellere derny gaat inhalen en blijf rechts houden ook of juist in de bochten.
  • De derny’s volgen het parcours inclusief de helling. Mocht u besluiten om wat voor reden dan ook het ovaal te volgen let dan goed op dat u de derny’s die helling op gaan daarbij niet hindert.
  • Aan het einde wordt door middel van handgebaren of het opsteken van vingers aangegeven dat er nog respectievelijk 3, 2 en 1 ronde gereden gaat worden. Maak na het af sprinten ruimte voor achterop komende renners, die nog moeten af sprinten. Niet alle drie de derny’s eindigen namelijk gelijktijdig.

Op verzoek van de jeugdtrainers kan in overleg met de dernyrijders trainingen voor de jeugd ingelast worden.

In het kader van beter voor mens, machine en milieu zijn we blij te kunnen melden dat Markon Tuinbouwtechniek onze derny’s voorziet van verantwoorde brandstof, namelijk de Aspen 2 Full Range Technology. Markon Tuinbouwtechniek, heel veel dank hiervoor!

Tot slot wordt iedereen veel plezier toegewenst op de dernytrainingen.

Pin It on Pinterest